Gjedsjøsaga kom i drift etter kongelig bevilling i 1791 eller 1793 til å drive ei bygdesag.

Vilkårene var:

  1. Bare skjære tømmer fra odelsskog
  2. Alle bord skjæres med vannkant
  3. Intet av det skårne måtte selges.

Sammen med sin bror Jørgen og bakermester Lindahl kjøpte Hans Ruud i 1917 Gjedsjø skog. Han overtokGjedsjøsaga vannsaga som sto i Sagstubekken og hadde vært brukt siste gang i 1907. Denne ble revet i 1920 og inventaret, den dobbelte sagspindel, selvtrekk, stillmaskin, ruller og brett, ble benyttet i den nye Bøhlersaga som ble bygd samme året. Den elektriske strøm kom i 1918 og dette gjorde det overkommelig igjen å få sag på Bøler gård. Av andre materialer fra saghuset ble det bygd vedskjul nærmere Gjedsjøvannet for lagring av ved for salg.

Dammyr-dammen er fra 1800-tallet. Inntil 1907 var det drift på Gjedsjøsaga, vannsaga i Sagstubekken/Dammyrbekken.

I 1880-årene ble det kjørt planker fra Gjedsjø til Vålerenga med tre hester fra Gjedsjø gård. Kjørekaren gikk ved siden av lasset i bakkene. Det var stopp på SeOpp hvilestue. Det var også hvilestue på Fredheim. Hvilestedene ble plassert i høvelig avstand av hensyn til hesten.

I 1920 ble vannsaga (Gjedsjøsaga) under Sagstuåsen revet. Anton Pedersen, far til Trygve, falt ned under riving av denne. Faye på Gjedsjø gård stod som eier av saga. Ny sag ble satt opp ved Gjedsjøvannet.

Øystein Endsjø leide saga til sine tømmerdrifter og hadde med sin egen bemanning.

Lokomobilen til Gjedsjøsaga ble innkjøpt i 1912. "Jacbsons Maskinverksted, Christiania, 1912" stod det på lokomobilen. 8 hk nominell kraft, 100 punds trykk kunne den tåle. Fordi den var montert permanent, var det flisovn med vedfyring bak for å få høy nok temperatur. Ildfast stein lagt med mellomrom gav god trekk, slik at flisa forgasset. De hadde ingen utgifter til fyring, - hele energibehovet ble dekket av flis og avfall. Lokomobilen sto først på Gjedsjøsaga ved Gjedsjøvannet mellom Dammyrveien og bekken ved Trøytvebrua før den ble flyttet til Skjeggstadsaga. Saga ved Gjedsjøvannet ble i 30-årene trukket av parafinmotor.