Tilbake til lokalhistorie

Da jernbanen kom til Ski

De ni anleggsårene for Smaalensbanen ble et møte mellom et tradisjonelt bygdesamfunn og den akkordarbeidende jernbaneslusken som aldri ble lenge på samme sted. Anleggstiden satte spor etter seg - på mange vis! En irreversibel prosess var i gang.

Les mer

Anleggsperioden

Proprietæren pakket seg omhyggelig inn i den lange kjørepelsen og fikk beina i kjørestøvlene. Snart gløttet bare øynene fram fra skinnhaugen i sleden. Han skulle bare noen hundre meter opp til skolestua på Kontra, men Andreas Drømtorp var blitt en eldre mann på 63 år, og kjente på kroppen at han burde stelle pent med seg selv.

Les mer

Jernbanehistorien i Ski

”Endelig – nå er vi også blitt by!”, sa mange entusiastisk da Ski kommunestyre 16. juni 2004 vedtok at Ski tettsted skulle bli by. Ingen visste i 1879 at bondelandet Ski, som fikk bystatus i 2004, skulle utvikles til et bysenter i Follo. Hvis jernbanen hadde blitt lagt langs Bundefjorden og over til Drøbak i 1879 i stedet for til Ski, eller Monsrud gård, som det het, hadde mye vært annerledes. Den gang var kommunen et glissent befolket område. I 2006 utgav Kulturavdelingen i Ski kommune en brosjyre om jernbanehistorien i Ski. Foto Kulturavdelingen. 

Les mer

Kråkstad stasjon

Østfoldbanens indre linje med stasjon i Kråkstad ble innviet 24. november 1882. Postkontoret åpnet også samme dag.

Les mer

Langhus stasjon

Det var i 1919 det første toget stoppet på Langhus stasjon. Da Smaalensbanen mellom Christiania og Ski ble åpnet i 1879, fikk ikke Langhus stoppested. 

Les mer

Ski stasjon

Stasjonen ble innviet 1. januar 1879. Bygningen var tegnet av arkitekt Peter Andreas Blix, og ble vurdert til å være av første klasse.

Les mer

Skotbu stasjon

Stoppestedet ble vedtatt opprettet i NSB 11.06.1907, og planarbeidet fullført 10.03.1908. Ett tog i hver retning stoppet ved stasjonen.

Les mer

Holdeplasser

Mellom Ski og Skotbu var det to ubetjente holdeplasser med et lite antall på- og avstigninger pr døgn.

Les mer