De flest, særlig husmannsfolk og ubemidlede, måtte ta beina fatt i gamle dager når de skulle forflytte seg. Kirkefolket gikk fra alle kanter av bygda til den nærmeste kirken. For eksempel fra Kloppa og andre plasser nord i Skibygda gikk de om Oksrud > Verpåsen > Dammen og Ekjord langs stier og videre langs gård-til-gård-veier til Ski kirke. Fra Krokhol gikk de om Ålihytta > Bru > Karlsrud og Ekjord til kirken. Etter en hard arbeidsuke gikk de innpå 3 mil.
På midten av 1800-tallet gikk Norge over fra natural- til pengehusholdning. Transport av materialer, jordbruksprodukter og arbeidskraft mellom Christiania og Akershus førte til en veldig belastning på veinettet. De gamle, bratte veiene ble etter hvert for bratte for "Gamle Svarten". Ombygging til slakere veier ble derfor den viktigste oppgaven for det nye statlige veivesen. Til de mange brukerne av veiene hørte et stort antall bønder fra distriktet. Hestetransporten var tidkrevende, og historiene er mange.
Før Siggerudveien overtok som hovedvei mellom Ski og Siggerud på begynnelsen av 1920-tallet, gikk det en gammel og enkel kjerrevei fra Ski, via Eikjolveien, Karlsrud gård, videre gjennom skauen til Bru og videre til Siggerud delvis via Lille Bru. Denne ble kalt Postveien, og ble også brukt som Kirkevei. Veien var 11 km lang, mot dagens Siggerudvei som er 14 km lang. Fra Postveien gikk det sideveier til Jørgenrud/Gjedsjø og til Langhus.
I 1887 kom den nye veien mellom Kontra og Jørgenrud, mens forbindelsen fra Jørgenrud til Siggerud først kom i 1922. Postveien fungerte imidlertid som en del av landpostruten helt opp til slutten av 1930-tallet, og det var Hans Kristian Skoghus som betjente denne ruten fra 1919 til 1935.
Postveien var en svært viktig gammel ferdselsåre for gange, ridning og hestekjerrer. Det ble fraktet post, varer og personell. Inntil Siggerud kirke ble bygd i 1905, var veien også Kirkevei for Skaubygda (Siggerud med omegn) til Ski kirke. Tidligere var det så å si et pålegg om å delta på gudstjenester hver søndag (kirketukt). Det var også plikt til at alle unge skulle konfirmeres, og i den forbindelse ble Kirkeveien flittig brukt til den langvarige konfirmasjonsundervisningen i Ski kirke.
Selv om Siggerud fikk sin kirke i 1905, fortsatte konfirmasjonsundervisningen og konfirmasjon i Ski kirke fram til 1954 (da ble konfirmasjonen for første gang gjennomført på Siggerud). Postveien har fortsatt mange vakre partier for friluftsvandreren, og er en viktig del av «Milorgstien» fra Siggerud. Kartet viser hvor Postveien gikk. Som det fremgår gikk ikke Postveien helt langs Eikjolveien, da den først ble åpnet i 1917.
I 2005 arrangerte Siggerud menighet «kirkemarsjen» mellom Ski og Siggerud – 11 km. Med årets konfirmanter som veivisere og tilrettelagt matpause etter 8 km.
Se mer:
Glimt fra bygdemiljøet s173-177 Bykjøring av Sverre Lie,
Bondens veiarbeide s148-150 av Thorbjørn Haga, Arne Andersen og Knut Solberg,
Follominne 1978 s24-30 I byveien av Johannes Thorvaldsen,
Follominne 1990 s172-183 Utviklingstrekk i lokalvegnettet i Follo Av Bent Skari,
Kalender 2025.