Krokholsaga

Krokhol vannsag ble etablert på 15-1600-tallet. Helt fram til 1. verdenskrig var Krokhol med sagbruk eid av «trelastbaroner/ plankeadelen» fra Christiania. Ble privilegert sag i 1688 med rett til å skjære 2700 bord. Kråkstad kommune kjøpte Krokhol gård/skog med sag i 1917. Vannsaga ble drevet fram til 1929, da ble sagbruket flyttet noen hundre meter nordover til Krokholplassen, og drifta ble overtatt av flisfyrt dampkjele/lokomobil. I 1937 ble drifta erstattet med parafinmotor, og i 1946 med dieselmotor. 

Krokholsaga ble nedlagt i 1955. For å skaffe jevn og nok vannføring, ble det bygd flere demninger oppstrøms. I dag er bare murer og deler av demningsanlegget igjen – like ved Sagstua, rett sør for Krokhol gård. 

I forbindelse med Kråkstad kommunes kjøp i 1917, ble det i tillegg til vannsaga etablert 5 lokomobilsager rundt omkring på Krokhol-eiendommen. Dette som del av kommunens finansiering av kjøpet.

Lokomobilen på Vevelstad ble fraktet på jernbanen til Hauketo og trukket videre til Krokhol med hestespann. Den var i bruk til slutten av 40-årene. Da fikk Krokholgrenda elektrisitet og dieselmotoren overtok på saga som da lå ved Krokhol gård. Driften opphørte i 1953 og ble tatt i bruk som vognskjul.

Bildet viser den gamle vanndrevne saga som lå ved Sagatuen litt lenger oppe i vassdraget. I dag er det bare murene som står igjen, men demningen er intakt og der er det nå fiskedam.

Se mer: Kalender 1996 omslaget,
Kalender 2025