Vevelstad vannsag lå i bekken mellom Fosstjernet og Tussetjernet. Saga ble godkjent som privilegert sagbruk i 1688, med
rett til å selge 3000 bord. Dette var dermed den største handelssaga i Ski. For å sikre nok vann i sageperiodene (hovedsakelig våren), ble det etablert en demning med vannmagasin nord for Bøleråsen, Dammyra. Her ble alt vann fra Bukkestitjern/Oksrud samlet opp. Det var også hus ved demningen, Dammyrplassen. Tufter igjen. Ellers var det en demning like oppstrøms saga i Vevelstadbekken. Ved full oppdemming her ble det en enorm innsjø oppstrøms, fra demningen over hele P-plassen til Vevelstad stasjon, over Fosstjernet og Bensekulpen, helt bort til der Sloraveien starter i dag – nesten like mye som flomkartet for 200-årsflom på Langhus vil bli – se kart. stasjon. Vannsaga var i drift til begynnelsen av 1900-tallet. Da ble den nedlagt, og sagbruket flyttet opp til der P-plassen til Vevelstad stasjon ligger i dag. Lokomobil drevet med damp ble drivkraften. I en periode ble samme dampkjele brukt både på Krokholsaga og på Vevelstadsaga. Reisevei på lokomobilen var t/r Krokhol til Hauketo stasjon, tog til Vevelstad. Denne operasjonen skjedde flere ganger i året. Det var sidespor for jernbanen ned til Vevelstadsaga. I 1937 ble dampteknikken erstattet med parafinmotor, og i 1946 ble saga drevet elektrisk. Full drift på saga til 1963. Siste bygg revet i 1984, for å gi plass til P-plass.
Kartet fra 1883 viser oppdemningen av sagdammen/Vevelstadsaga. Bildet er omtrent identisk med dagens flomkart ved en 200-årsflom.
Se mer: Kalender 2025.